Wous News / Hållbarhet

Hur du shoppar klimatsmart

Det är ingen nyhet att jorden står i brand på grund av miljöförstöring. De flesta vet att vi bör leva mer hållbart för att naturen ska kunna läka. Trots ökad kunskap, är det många som finner det svårt att faktiskt agera. Det finns många vägar att gå för ett mer hållbart levnadssätt. Vi på Wous har fått chansen att intervjua hållbarhetsstrategen Anna Carendi som svarar på vad vi som privatpersoner och konsumenter kan göra för en mer hållbar livsstil.

Mer innehåll efter annonsen:

Om våra annonser

Hållbarhet är ett fortfarande ett hett ämne i dagens samhälle. Många är medvetna, men inte lika många vet på vilket sätt man faktiskt kan engagera sig. Det är en djungel att förstå sig på, så vi kontaktade hållbarhetsstrategen Anna Carendi som hjälpte oss att reda ut ett och annat om hur du kan gå från miljömedveten till att göra skillnad på riktigt. Till sist listar vi även konkreta tips som Anna själv applicerar i sin vardag för att leva mer hållbart.

Det är stor skillnad på att vara medveten och att faktiskt agera

Både konsumenter och företag är i nuläget väl medvetna om hur tillverkning av olika produkter tar utav jordens resurser. Det är ett viktigt ämne för oss alla, men hur ser egentligen hållbarhetsutvecklingen ut just nu?

— Kunskapsnivån och medvetenheten blir allt högre, eftersom hållbarhet är en självklar del både i media och på universitet och högskolor. Samtidigt är det stor skillnad på att veta vad man borde göra och att faktiskt agera hållbart, något som gäller både privatpersoner och företag, säger Anna Carendi.

Hur kan vi som privatkonsumenter förändra, när industrier och företagen är en av de största bovarna?

— Den största drivkraften för företag att förändra sin verksamhet är att det efterfrågas av deras kunder eller investerare. Just nu sker mycket på finansmarknaden och jag tror att åt hållet som pengarna styr – dit går företagen. Så att efterfråga produkter och tjänster som är bättre för både människor och miljö är nog det bästa sättet att driva förändring. Här har du och jag ett ansvar att ställa frågor och visa att vi är intresserade av hur produkterna är tillverkade och vilket klimatavtryck produkterna genererar.

Vad dina jeans egentligen kostar

Prislappen på par jeans skulle kunna ligga runt 500 kronor, men kostnaden stoppar inte där. Även klimatet får betala för din konsumtion, eftersom tillverkning av olika plagg tar av jordens resurser på andra sätt.

Ett par jeans 10 000 – 12 000 liter vatten
T-shirt 3000 liter vatten

Tillverkningen av ett par jeans kräver alltså upp till 12 000 liter vatten, vilket är lika mycket som en människa konsumerar i dricksvatten under tio år. Dessutom används nästan två kilo kemikalier i produktionen. Även ett så enkelt plagg som en t-shirt dricker enorma mängder vatten. Med det sagt, kan vi förstå att även de minsta inköp tar av jordens resurser.

Nyproduktion har en dålig klimatpåverkan

Att tillverkning av klädesplagg tär på jordens resurser handlar inte bara om att vattenmängder förbrukas. Svenska hushåll konsumerar textilier och kläder som ger upphov till ca 4 miljoner ton CO2. Det betyder att tillverkning av kläder även står för en del stora utsläpp.

Ett par jeans10 kilo växthusgaser
T-shirt2 till 7 kilo växthusgaser

— Vi svenskar köper i snitt nästan 14 kilo textilier per person och år och av det kastar vi drygt hälften i soporna. Dessutom använder vi det vi köper hälften så länge som vi gjorde för 15 år sedan. 80 procent av ett plaggs klimatpåverkan kommer från produktionen, så genom att minimera mängden nyproducerat gör du den bästa insatsen, förklarar Anna Carendi.

Så vad kan man tänka på när man shoppar?

Shopping och mode är en hobby som många har, men som ni vet är inte branschen en av de mest miljövänliga. Svinn och stora lager är ett problem i dagens modebransch. Vi frågade Anna vad som är viktigt att tänka på när man inhandlar nya plagg.

— Det första du behöver fundera över är om du verkligen behöver ett nytt plagg eller om du kan använda något du redan har. Fundera över om du kan köpa på second hand. Ett annat alternativ är att hyra kläder eller byta kläder med dina vänner.

Om du verkligen måste…

Det finns många kreativa sätt att återanvända dina plagg på, men om du ändå kommer fram till att det är ett nytt plagg du behöver så finns en del hållbarhetsaspekter som Anna tipsar om:

Köp miljövänligt material: Återvunnet material, tencel eller ekologisk bomull är några exempel.

Undersök arbetsvillkoren: Säkerställ att alla i leverantörskedjan får rimligt betalt.

Kolla upp företaget bakom plagget: Gör din research! Gå efter märkningar, se på företaget i helhet.
 
Bra kvalitet: Köp plagg av bra kvalitet som du vet att du kommer kunna använda ofta och länge.
 
– Vårda dina kläder: Vädra istället för att tvätta, tvätta i lägre temperaturer och laga dina kläder.

Lägg lite extra tid på dina inköp. Undersök plagget, butiken eller märket: vilka hållbara åtgärder har de vidtagit? Se över kvalitén och materialet och vårda kläderna varsamt. Du behöver förmodligen inte tvätta alla dina plagg efter varje användning.

Varför är närproducerat är bättre?

Det är viktigt att tänka på vilket material som används vid tillverkning av produkter. Det gäller inte bara tillverkning av tyger och plagg, utan även av möbler, elektronik och annat som vi vardagligen konsumerar. Att inhandla produkter som är tillverkade i Sverige är ett miljövänligt val.

— I Sverige där vi har en stor andel förnybar energi blir klimatpåverkan lägre än om samma produkt har tillverkats i ett annat land. Därefter beror det på hur produkten har transporterats, hur den vårdas och vad som händer när den inte ska användas längre. Produkter som är designade för att kunna repareras, återanvändas och återvinnas har ett lägre klimatavtryck än en produkt som läggs på deponi, beskriver Anna.

Ingen har väl heller missat att matsvinn står för en del av miljöförstöringen. Ungefär 45 kilo ätlig mat slängs i soptunnan, per person varje år i Sverige. Även när det gäller livsmedel går det att tänka hållbart. Spara dina rester, tänk smart och återanvänd allt som går. Varje liten sak gör skillnad.

Visste du att vi häller ut 425 miljoner koppar kaffe och te i avloppet varje år i Sverige?

Anna Carendis tips för en hållbar livsstil

  • Bestäm dig för en köpfri månad
  • Lämna in dina prylar på lagning
  • Köp produkter av återvunnet material
  • Investera i en elcykel
  • Tågluffa på semestern hellre än att ta flyget
  • Återanvänd dina saker! Antingen via second hand eller auktion

— Jag har insett många fördelar med att leva mer hållbart. Att cykla på min elcykel går snabbare än att ta bilen eftersom jag slipper leta parkering eller fastna i rusningstrafiken. Dessutom får jag lite vardagsmotion. Att inte lägga en massa tid på att shoppa ger mig mer tid att träna. Att tågluffa i Europa gjorde det möjligt att se en massa härliga platser på en och samma semester, både storstäder och badstränder, vilket gjorde alla familjemedlemmar nöjda.

Om Anna fick bestämma

Slutligen frågade vi Anna vad hon hade gjort om hon hade haft mandat att bestämma över privatkonsumtion.

— Jag gillar inte att tvinga eller hindra någon från att göra något som de gillar, hellre försöka inspirera till ett mer hållbart agerande. För ett par år sedan var jag med i något som heter Klimatkampen. Då var mitt bankkort kopplat till en app som omvandlade mina köp till koldioxidutsläpp. Det var en ögonöppnare som fick mig att tänka till. Sedan behöver det också vara en balans mellan vad privatpersoner och företag ska göra så jag hade nog också gjort insatser för att tvinga företag att dra ner på den enorma mängd överproduktion som sker idag.

Vem är Anna Carendi?

Som både VD och initiativtagare till flera projekt är Anna Carendi en kvinna med många bollar i luften. Tidigare har hon läst internationell ekonomi på Linköpings Universitet. Hennes mål inom karriären var att få kombinera affärsutveckling med sitt stora engagemang för miljö och mänskliga rättigheter.

Namn Anna Carendi
Ålder 44 år
Yrke Hållbarhetsstrateg, VıD
Företag Diya Consulting
Utbildning Internationell ekonomi

I dag driver hon sitt eget bolag, Diya Consulting, som handlar om affärs- och organisationsutveckling. Bolaget hjälper till att stötta företag, organisationer och myndigheter med saker som kommunikation och integrerat hållbarhetsarbete.

Om du vill läsa mer om hållbarhet klicka här.