Wous News / Karriär

Elvira berättar om framgångssagan Mockberg

Mockberg designar klockor och smycken till kvinnor. Från att idén föddes till att första klockan såldes hann det bara gå sex månader. Nu har Elvira blivit utsedd till en av Sveriges ledande kvinnor för sitt företagande. Läs hela framgångssagan om Mockberg.

Mer innehåll efter annonsen:

Om våra annonser

Mer innehåll efter annonsen:

Om våra annonser

Elvira Eriksson hade en trygg uppväxt med mamma, pappa och tre storebröder i Tyresö utanför Stockholm. Hon beskriver sin uppväxt som ”hippie-aktig” då hennes föräldrar inte satte allt för många regler i hemmet.
– Alla mina vänner hade en tid att komma hem till på kvällarna men inte jag, jag fick göra lite som jag ville, säger Elvira och skrattar.

Det var mycket frihet under ansvar under Elviras uppväxt och det var där hennes kreativitet växte fram. Hon har dock alltid varit den duktiga flickan som känt mycket prestationsångest och redan som tioåring ville hon bli stadsminister, så hon hade stora framtidsplaner.

Det började med en slump

I gymnasiet studerade Elvira ekonomi och efter studenten åkte hon till Santa Barbara i USA och pluggade på collage i ett år. När hon kom hem till Sverige igen började hon på Handelshögskolan i Stockholm och under tiden hon pluggade startade hon upp Mockberg.
– Det började med att jag ville ha en ny klocka men hittade ingen jag tyckte var snyggt. Klockorna var antingen för manliga eller så hade de för mycket stenar och blingbling. Jag var ute efter en clean och stilren klocka, förklarar Elvira.

Där föddes idén till ett klockmärke för kvinnor. Hon beställde hem tio prototyper och började använda de i sin vardag.
– Folk stannade till och med mig i skolan och frågade var jag hade köpt klockan, det var så sjukt, berättar Elvira.

Hedra svensk smyckestradition

Mockberg driver Elvira idag tillsammans med en av sina bröder, Daniel. När de skulle komma på ett namn till varumärket insåg de att Sveriges smyckestillverkning har sin historia kring Siljan i Dalarna, så blev det en koppling dit.
– Vi började kolla på kartor vad som låg runt omkring Siljan för att se om det var något namn som var fint och passande. Då hittade jag Mockberget och på den vägen är det, förklarar Elvira. 

Mockberg startades upp 2015 och har sedan starten gått i raketfart. Bara efter ett halvår från att idén föddes, såldes den första klockan. Men resan har inte alltid varit så enkel som man kan tro. Elvira har varit med om flera motgångar där hon fått tacklas med jobbiga beslut, kvalitetsproblem och tvister med leverantörer.
– Det känns som man stöter på motgångar flera gånger om året, men jag har insett att det är en del i att driva företag. Det är bara viktigt att distansera sig från företaget och inte ta något personligt om något händer. Och givetvis att fira och uppskatta när det går väldigt bra, förklarar Elvira. 

”Jag vill att Mockberg ska leva i hundra år. Och att i framtiden bredda sig och bli ett livsstilsvarumärke och kanske sälja väskor och skor. Och såklart ha egna butiker.”

”Jag tror mig ha en bra känsla kring vad mina kunder efterfrågar”

Elvira är idag VD på Mockberg men har hunnit med poster som både Creative director och COO. Hennes styrka ligger i produktionen.
– Jag tror mig ha en bra känsla kring att veta vad mina kunder efterfrågar, och jag kan se framför mig vad som kommer att säljas och inte, förklarar Elvira.

Självförtroende, mod och att sticka ut!

Elvira har prytt listan Kvinnliga ledare som vi inspireras av 2019 och nu är hon en av finalisterna i Årets unga entreprenörer 2020. Än idag är hon chockad över att hon var en av så få kvinnliga entreprenörer när hon började sin resa. 

Det är, trots år 2020, stor skillnad på att vara en manlig eller kvinnlig chef och Elvira menar på att för att lyckas som kvinnlig chef är det otroligt viktigt att ha självförtroende. 
– Vi måste tro på oss själva och våga sticka ut. Jag märker att män tar för sig mer generellt på företag än kvinnor. Jag tror att vi kvinnor är lite rädda för att uppröra känslor, men ibland måste man göra det. 

Att driva företag är inte allt ett enkelt pussel att lägga. 
– Det svåraste med att driva ett företag är att hantera sina egna känslor och att kunna distansera sig från sitt företag. Att mentalt fortsätta trots tuffa motgångar och att kunna se skillnad på sig själv och sitt företag. Går det dåligt för företaget får man inte ta det personligt, förklarar Elvira.

”Till dig som vill starta eget skulle jag säga kör på! Man kan inte plugga sig till att bli en företagare så det är bara att köra, man kommer stöta på problem under vägen men man lär sig av sina misstag.”

Elvira tycker att en bra ledare ska vara trygg i sig själv, ha fingertoppskänsla och vara strukturerad.
– En ledare ska ha koll! Det är som en lagkapten som måste se till att laget har det som behövs för att kunna göra mål. 

Elviras kollegor beskriver hennes roll som ledare som en strukturerad och välorganiserad ledare som litar på sina anställda och jobbar mycket med frihet under ansvar.
– De anställda vet att de är anställda för jag tycker att de är grymma, och de vet att jag har förväntningar på dem. Jag behöver inte övervaka dem utan kan sköta mitt eget för jag vet att de gör sitt jobb, förklarar Elvira.

Lär känna Elvira

Bor: Enskede 
Familj: Sambo Fredrik och katten Molly
Intressen: Ridning
Favoritplats: Nyköpings skärgård 
Bästa minnet: När Mockberg lanserade på Isetan i Japan 
Dröm i livet: Att få vara frisk och leva ett långt liv. Gärna över 100!