Wous News / Träning

Del 1: Kom igång med din löpträning

Det finns många anledningar till att börja löpträna. Du får komma ut i friska luften, hela kroppen mår bra och oftast kommer det goda humöret på köpet. Att ta första steget ut och börja springa är utan tvekan den svåraste delen. För den sakens skull så kommer vi i dag med tips på hur du lättast sätter igång med din löpträning.

Mer innehåll efter annonsen:

Om våra annonser

Börja försiktigt, spring hållbart

Det är lätt att man kommer igång med sin löpträning när man är i en skarp motivationskurva. Oftast leder det tyvärr dock till att man går in alldeles för hårt. Att springa varje dag, klocka rundor och vara ivrig för att märka snabba resultat kanske känns som en bra idé till en början. Men faktum är att en hektisk start kan trötta ut en, vilket leder till att man så småningom ger upp.

För hållbarare framsteg på löpfronten är det bättre att börja försiktigt. Planera in dina löprundor i ett schema. Till exempel skulle du kunna börja med två eller tre gånger i veckan, kanske räcker det med en och sedan trappa upp med tiden. Gör ett schema och ställ dig själv frågan om planerna känns hållbara i längden. Sätt ett lågt minimum och håll dig till det under en lång tidsperiod. Då blir det tillslut en vana som du kan fortsätta med för resten av livet, något som kommer göra din löpträning hållbar.

Ett annat tips är att börja springa i grupp. Upplys din omgivning om att du ska börja springa, kanske finns det fler närstående som vill haka på. Då blir aktiviteten något socialt och ni kan börja lugnt tillsammans och fortsätta peppa varandra under tid. Dubbel motivation ger dubbelt resultat.

Utrusta dig rätt

För att göra löpturen så behaglig som möjligt är det ytterst viktigt att du har rätt utrustning. Kläder och skor behöver sitta bekvämt och underlätta för kroppen. Dels för att du inte ska pina dig genom passet, men dels för att inte skada kroppen på lång sikt. Att använda rätt skor är viktigt både för knä och ryggs skull.

Dessa champagnefärgade dojjor från vår webbshop är både bekväma och stilrena:

Vi vill även tipsa om ett par bekväma löpartights i samma tema: Nike! Nu när värmen smyger sig på kan det vara skönt med en kortare modell. Dessa tights fungerar under större delen av året. Dessutom innehåller dem fickor för mobil eller andra mindre värdesaker.

Om du vill scrolla efter mer kläder och accessoarer så har vi allt du behöver för löprundan här.

Pulsklocka är svaret

För att starta i ett hållbart tempo kan det vara fördelaktigt att du lär känna din puls bättre. En pulsklocka kan tala om för dig vilken puls du har under passets gång vilket gör dig mer medveten om hur just din kropp fungerar. Det gör även att du kan hålla koll på annan viktig statistik under passet.

Man kan tro att utrustning likt detta blir viktigare med tiden, men nej. Pulsklocka är speciellt viktigt att använda sig utav i början av din löpkarriär. Ju mer du springer med klocka, desto mer lär du känna din kropp vilket leder till mindre användning av redskap i framtiden. Du kan betrakta pulsklockan som en mycket hjälpsam kursbok om dig själv.

Kom igen nu, riv av plåstret! Snöra på dig löparskorna och sätt i ett härligt poddavsnitt i öronen. Vi hörs i nästa del, då berättar vi lite mer om olika tekniker och andra sätt att stärka löparmusklerna. Lycka till i spåret!