Wous News / Träning

Roliga och annorlunda träningsformer

Att testa nya träningsformer är ett smart sätt för att få igång motivationen igen efter sommaren. Vi har listat de trendigaste träningsformerna du absolut bör testa!

Mer innehåll efter annonsen:

Om våra annonser

Mer innehåll efter annonsen:

Om våra annonser

THE TRIP

THE TRIP™ är en unik fusion av träning, teknologi och utmaning som Nordic Wellness erbjuder. En virtuell 3D-värld där musik och miljö är synkat till perfektion för att ge en helt ny dimension till konditionsträningen. THE TRIP™ är en cykelklass utöver det vanliga, ena stunden cyklar du uppför praktfulla bergstoppar för att i nästa stund sprinta ikapp med cyklister genom futuristiska stadsmiljöer.

Megaformer

Megaformer är en träningsform som i princip alla kan ha nytta av. Bland annat är den ett mycket bra komplement till långdistanslöpning, eftersom det är samma typ av muskelfibrer som aktiveras; de långa, fettförbrännande fibrerna. Dessutom gör de långsamma, mjuka rörelserna att man stärker upp bland annat de muskler som behövs för att supporta leder och ligament, vilket minskar risken för typiska löparåkommor i till exempel knä, vad och höft.

HILIT

HIIT, högintensiv intervallträning, är en populär träningsform där du tar ut dig till max. Nu kommer en mer skonsam form, nämligen HILIT som står för High-Intensity Low-Impact Training. Det är fortfarande en högintensiv och svettig träningsform men inte lika stressande eller slitigt för kroppen. Burpees, hopp och spring lämnar plats för armhävningar, squats, plankan och andra övningar som inte sliter på lederna.

Hållbarhet i fokus

Inför 2020 har Friskis satsat extra mycket på träning som bygger upp kroppen, både för nuet och för framtiden. De har helt enkelt tagit det bästa från rörlighets- och stabilitetsträningen och gjort en smart fusion. Träningsformen kallas Coreflex – funktionell träning när den är som bäst.

Träningen utgår från dina naturliga rörelsemönster, där du utmanar både rörlighet och stabilitet. Känslan är fokuserad och samlad men samtidigt aktiv, stark och energifull. Du tränar utan redskap, med kroppen som belastning. Nära golvet eller stående.

Padel

Om du slår ihop det bästa med tennis och squash får du padel. Detta är en fartfylld racketsport som utmanar såväl fokus, taktik och reaktion, och kan spelas av både motionärer och entusiaster. Precis som i tennis spelar du på en plan med två planhalvor, avdelad av ett nät. Men du kan också använda dig av väggarna som omger planen — som i squash.

Vi har fått äran att intervjua Sverigeettan på damsidan i padel, Baharak Soleymani. Är racket så viktigt som alla säger? Vad har du för tips till de som spelar padel, eller vill börja? Det är bara två av alla frågor vi har ställt padelstjärnan. Intervjun kommer ut i nästa vecka på vår hemsida.

Träna med din partner

Att träna tillsammans med sin partner är en trend som är bra för både kropp och relation. Enligt Garmin Fittnessrapport visar det sig nämligen att var fjärde svensk som tränar, gör det med sin partner. 

Virtuell träning

Året är 2020, tekniken går bara framåt och nu är det dags för virtuell träning att ta plats. En perfekt träningsform för dig som inte vill gå till gymmet i den rådande pandemin eller hinner besöka ett gym men ändå vill träna. Virtuell träning kan utföras överallt, så länge du har någon form av skärm till hands. Du behöver inga maskiner, utan bara din kroppsvikt och lösa vikter så som hantar och kettlebells. 

Virutell träning erbjuder både PT, coachning och färdiga pass. 2020 blir året då vi har gymmet och vår personliga tränare precis när och där vi vill.