Wous News / Träning

Så får du ihop 10 000 steg per dag

Att få ihop 10 000 steg per dag kan verka svårt och jobbigt. Men med rätt knep så är det inte så jobbigt som man kan tro. Vi på Wous guidar dig hur du får ihop 10 000 steg.

Mer innehåll efter annonsen:

Om våra annonser

Har du, som många andra ett nyårslöfte om att gå 10 000 steg per dag men tycker det är svårt att få ihop det antalet? Det är inte så svårt som man kan tro, man får bara vara lite påhittig.

För att motion ska bli av måste vi göra det till en del av vår vardag. Istället för att lägga till motion kan du integrera den i dina vardagssysslor. 10 000 är det heliga talet när det kommer till antalet steg om dagen. Det är ett bra dagligt mål för en mer hälsosam livsstil och en rekommendation från Världshälsoorganisationen. Det många glömmer bort är att det finns inget krav på att det måste gå fort. 10 000 steg är 10 000 steg oavsett hur fort eller långsamt du går. Vi listar fem tips på hur du lättare får ihop dina steg. 

Ta ditt möte under promenaden

Nu jobbar många hemifrån och alla möten sker på distans. Föreslå gå-möten istället för det klassiska mötet vid bordet. På så sätt integrerar du motionen i din vardag. Promenader gör även gott för både kropp och själ och minskar stress, skapar kreativitet och gör dig gladare. Perfekt till arbetet!

Dela upp stegen

När man ska gå 10 000 steg är det många som kanske tänker att de måste gå alla steg på en och samma gång. Dela istället upp steget under dagen så känns det helt plötsligt inte så jobbigt längre. Har du möjlighet så kan du gå till jobbet, köra en promenad på lunchen och ta en promenad efter jobbet. Där emellan väljer du trappan istället för hissen och kanske till och med tar en omväg för att samla in lite extra steg. Vips, så har du gått dina 10 000 steg!

Gå sista biten till jobbet

Har du inte möjlighet att gå till jobbet kan det vara värt att parkera bilen några kvarter bort och gå sista biten till jobbet. Åker du kollektivt går du istället av några hållplatser tidigare och tar en promenad. Jobbar du hemma kan du istället ställa bilen en bit ifrån mataffären eller gymmet för att få till den extra vardagsmotionen. 

Gå promenad med vänner

När tiderna är som de är och man helst ska umgås utomhus är det perfekt att bestämma träff med vännerna genom en promenad. Då får ni tid att umgås och catcha upp vad som hänt den senaste tiden, och samtidigt får ni frisk luft och motion. Win-win!

Sätt i lurarna och ge dig ut

Hade du som nyårslöfte att ringa dina mor- och föräldrar oftare? Eller kanske en kompis eller ett syskon? Då är det perfekt att klä på sig vinterkläderna, sätta i hörlurarna och ge dig ut på en promenad samtidigt som du pratar i telefon.

Har du istället fastnat i poddarnas värld och hittat en ny favoritpodd är det också ett ypperligt tillfälle att lyssna på promenaden. Då glömmer du helt plötsligt bort det jobbiga i att gå och tiden bara flyger iväg. 

Hur håller du koll på stegen?

Ett tips är att ha någon form av stegräknare så du enkelt vet hur långt du kommit på ditt mål. Det smidigaste är att använda din smartphone. Den har antingen en inbyggd stegräknare eller så kan du ladda ner appar som hjälper dig hålla koll på räkningen. (I App Store finns bland annat StepsApp, Stegräknare och StepsUp att ladda ner). Vill du gå all in är ett aktivitetsarmband ett välinvesterat köp. Armbandet räknar allt från antal steg till hur många timmar du sover per natt. Då får du verkligen koll på din hälsa! 

Det är givetvis individuellt hur långt du kommer på 10 000 steg beroende på hur stora steg du tar, men i genomsnitt brukar man säga att 10 000 steg motsvarar 6–7 km och lite mer än en timmes rask promenad. Så snöra på dig skorna och ge dig ut, du kommer må så bra efteråt!