Wous News / Träning

Så håller du dig aktiv trots stillasittande arbete

Har du, som många andra, ett stillasittande arbete och känner att du hade velat aktivera dig mer under jobbtid? Det finns saker du säkert inte ens tänker på att du gör, men som med hjälp av små förändringar kan hjälpa dig att känna dig pigg hela jobbdagen. Vi ska tipsa om fem små förändringar som kan öka din aktivitet, och förbättra din hälsa.

Mer innehåll efter annonsen:

Om våra annonser

Idag vet vi att långvarigt stillasittande inte är bra för hälsan. Att sitta still en stor del av arbetsdagen utan variation påverkar resultaten negativt. Detta har visat sig ge ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Människan mår bra av rörelse vid stillasittandet och påverkar vårt välbefinnande.

Vi mår bra av muskulär aktivitet. Rörelser som håller cirkulationen i kroppens olika delar igång och bidrar till nödvändig syreförsörjning. När vi rör oss smörjs våra leder av ledvätskan och ämnesomsättningen i brosk och diskar underhålls. Liksom rörligheten i leder och ryggrad. Har du ett arbete som utförs sittande, är det viktigt att försöka öka din aktivitet med hjälp av små förändringar.

Så för att göra en ansträngning för ditt välmående har vi listat fem små förändringar du kan göra för att öka din aktivitet och förbättra din hälsa. Jobbar du på kontoret är dessa fem tips helt perfekta för dig. Jobbar du istället hemifrån i dessa rådande tider kan du också ta dessa små förändringar till praktiken, speciellt punkt tre och fem.

1. Ta trappan istället för hissen

Det är antagligen ett tips du hört förut. Met är verkligen det lättaste sättet att få in lite extra motion i vardagen. Oavsett om det är en trappa med 10 eller 70 trappsteg så är det de lilla som ger en förändring.

2. Gå istället för att skicka mejl

Jobbar du på ett företag som har kollegor utspridda i en större byggnad är detta ett solklart tips till dig. Istället för att skicka mejl eller skriva i er interna chatt är det ett ypperligt tillfälle att gå bort till deras skrivbord och ta ärendet där. Du är trevlig, du bygger relation med dina kollegor och du får en mikropaus då och då. 

3. Utnyttja lunchen

Din hjärna behöver pauser för att få ny fokus och ladda batterierna för eftermiddagen. Din kropp och motivation mår också bra av någon form av aktivitet. Så se till att maximera den lunchtid du har. Ta en paus från ditt stillasittande arbete och rör på dig! 

Vare sig du går till gymmet för ett pass eller bara tar en promenad på tio minuter så kommer du komma tillbaka till skrivbordet med ny energi och motivation som räcker längre.

För mycket stillasittande påverkar vårt välbefinnande

4. Uppdatera din väg till jobbet 

Är du bekväm av dig och tar bilen, bussen eller t-banan till jobbet trots att du inte alls bor långt ifrån? Det lättaste sättet att få mer motion och rörelse under dagen är att kanske ändra din rutin till jobbet. Välj istället att promenera eller cykla till jobbet om möjligheten finns, det ger gratis motion och du kommer vara så pigg när du kommer till jobbet på morgonen. Bor du längre bort och måste åka med någon form av färdmedel så kanske du kan åka halva vägen och gå andra halva?  

5. Ta en paus i timmen

Att ta en paus varje timme gör att resultaten blir bättre. Försök gör det till en vana att ta en kort bensträckare en gång i timmen och rör dig i ungefär fem minuter, för att aktivera musklerna och öka blodflödet. Det kan vara allt ifrån att ställa dig upp och stretcha och hämta en kopp kaffe från automaten en trappa upp till att säga hej till kollegan som sitter längre bort. 

Tips på redskap du enkelt kan använda på arbetet

För dig som dagligen sitter på en vanlig kontorsstol är kontorscykeln ett utmärkt komplement. Nu kan du snabbt och lätt variera sittande, stående och cyklande arbetsställning under arbetsdagen. Ett superbra komplement tycker vi! Cykeln kan du köpa här

Ett annat verktyg istället för en vanlig kontorsstol är sittbollen. En sittboll är ett perfekt komplement till de mest vanliga sittalternativen på ett kontor. När du sitter på sittbollen aktiveras bland annat dina mag-, sido-, och ryggmuskler och därmed ökar din muskelaktivitet. Bollen hjälper också dig som har fel sittställning och till följd av detta ryggproblem. Sittbollen kan du köpa här

Ett stretchband är ett perfekt och mycket enkelt redskap för dig som med hjälp av några enkla övningar vill förbättra din hållning, rörlighet och stabilitet på ett effektivt sätt. Gör några övningar per dag och du förebygger förslitningsskador eller hjälper vid rehabilitering av dessa – du väljer själv hur hög belastningen ska vara. Efterhand som du blir starkare byter du till ett band med högre motstånd. Stretchbandet passar utmärkt för träning av rygg, mage och länd. Köp stretchbandet här