Wous News / Träning

Svårt att välja yogaform som passar dig?

Yoga har blivit otroligt populärt den senaste åren och utbudet är bredare än någonsin. Det finns en djungel av olika yogaformer och det finns en form för alla. Men är det svårt att hitta vilken form passar just dig? Hittar man inte rätt från start i ett yogapass är risken att man ger upp. Vi på Wous ska guida dig!

Mer innehåll efter annonsen:

Om våra annonser

Mer innehåll efter annonsen:

Om våra annonser

Yoga är en holistisk livsfilosofi som brukar beskrivas som världens äldsta system för personlig utveckling med lika stor vikt på kropp, sinne och själ och har sitt ursprung i forntida Indien. Yogan innehåller många olika delar, bland annat fysiska positioner, andningsövningar, avslappningsövningar och meditationstekniker. 

– Det är sant, det finns en yogastil för alla! Jag möter många som berättar hur yogan får dem att lättare hitta ett inre lugn och få mer energi. De blir mer närvarande och sover bättre. Det är därför fler och fler hittar till yogan. Prova gärna flera former av yoga och lärare så du hittar det som passar dig, säger Annika Lindström, Yogalärare i Vinyasa Flow och Globalyoga.

Att utöva yoga har många fördelar. Det skapar ett lugn både mentalt och fysiskt, det minskar stress och förbättrar din sömn. Att förebygga skador och öka koncentrationsförmågan är också fördelar med yoga. Men vad finns det för olika former av yoga? Här beskriver vi några av de som finns idag.

Ashtangayoga

Ashtanga är en dynamisk yogaform och beskrivs ofta som en av de mest fysiskt krävande yogaformerna. Det som är typiskt med ashtangayoga är att man utför ett visst antal positioner i en bestämd ordning, där andningen synkroniseras med rörelserna i ett flöde, så kallad vinyasa.

Kundaliniyoga

Med en mer spirituell inriktning skiljer sig kundaliniyoga lite från andra yogaformer. Här ligger ett större fokus på att frigöra energi i kroppen för att skapa balans inom oss genom meditation och andningstekniker. Övningarna är oftast enkla att utföra vilket gör kundaliniyoga till en yogaform som passar de flesta.

Yinyoga

Yinyoga är en lugn form av yoga där fokusområdena är låren, bäckenbenet, höften och nedre delen av ryggen. För att känna vad som händer i kropp och sinne används medveten andning vid utförandet. I denna form utförs alla övningar på golvet med avslappnande muskler, och ställningen hålls i 3–5 minuter.  

Hathayoga

Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar.  Att hitta balans mellan psykisk och fysisk välbefinnande är målet med denna form. 

Bikramyoga

Bikramyoga har sitt usprung i Hathayogan och består av 26 olika kroppsrörelser (asanas) och är till för dig som vill värma upp och stretcha ut muskler. Det unika med denna yogaform är att den utförs i ett uppvärmt rum med en temperatur på 38–40 grader och håller på i 90 minuter.

Mindfullnessyoga

Mindfullnessyoga går ut på att befinna sig i nuet istället för att vara upptagen om vad som har hänt eller kommer att ske. Fokus ligger på andning, kroppsmedvetenhet och närvaro och ger verktyg mot stress. I denna form gör man uppmjukande och stärkande yogarörelser, andningsövningar och meditation. 

Så testa dig fram och vi är övertygade att du kommer hitta rätt!