Wous News / Träning

Uteträning i vinter – vi har tipsen

Att träna ute går lika bra på vintern som på sommaren. Det krävs bara lite mer förberedelser innan. 6 tips till dig som vill springa ute i vinter.

Mer innehåll efter annonsen:

Om våra annonser

Många älskar att vara ute i naturen och löpträna under sommarhalvåret när det är ljust och ljummet i luften. När hösten och vinterns ruggiga väder väl kommer är det många som istället fortsätter sin träning inomhus. Men nu under rådande tider är det många som gärna undviker att visas på gym, men vill ändå hålla igång. Visst går det lika bra att vara ute och löpträna på vintern som på sommaren. Visste du att träna utomhus ger extra D-vitamin? Vi listar 6 sätt som hjälper dig med träningen i vinter.

Tipsen till dig som vill springa ute i vinter

1. Ta varken på dig för mycket eller för lite kläder. Om man sitter inomhus och tittar ut genom fönstret kan det lätt bli så att man tror att man måste ta på sig mer kläder än man behöver för att hålla värmen i kylan. Men du får tänka på att du ska röra dig och hålla igång, inte stå stilla. Du producerar en hel del kroppsvärme när du springer och därför bör du klä dig som om du skulle vistas i en temperatur som är 10 grader varmare än det egentligen är.

2. Ta vara på ljuset. Nu blir det mörkt väldigt tidigt, så har du möjlighet är det ett toppentillfälle att ta en springtur på lunchrasten. Du får inte bara springa när det är ljust, utan du blir otroligt mycket mer effektiv på jobbet på eftermiddagen efter att ha fått frisk luft och rensat tankarna.

3. Reflexer! Det är A och O när du tränar utomhus, eller egentligen vistas utomhus överhuvudtaget när det är mörkt. Det finns reflexvästar och reflexband anpassade för träning. En reflex är bättre än inget. Tänk på att du ser bilarna, men bilarna ser inte dig!

4. Kör kortintervaller istället för långdistans. Är väglaget sämre är det ofta lättare att hitta en kortare sträcka med bra underlag. Bestäm hur långa och många intervaller du ska göra innan. Exempelvis är 30 sekunders intervaller med vila på cirka 10 sekunder utmärkt, då har du bra puls genom hela passet.

5. Värm upp! Glöm inte bort att värma upp ordentligt innan du påbörjar ditt pass. Det är lätt att glömma bort när det är kallt och ruggigt ute, men det är minst lika viktigt nu som på sommaren.

6. Lyssna på podcast under tiden du springer. Träningspasset blir så mycket lättare och roligare med en podd i öronen. Varför inte lyssna ikapp alla avsnitt av Wouspodden – Livets resa

Så låt inte vintern och kylan hindra dig från att behålla kontakten med löpningen. Du hittar vårt utbud av sport här